Dagrofa banker til ambitioner - driftsindtjeningen skal over 600 millioner om tre år
Købmandskoncernen Dagrofa står på en historisk stærk platform, som man skal bladrer over 20 år tilbage i regnskaberne for at finde tilsvarende.
Det har givet mod og en stærk tro på fremtiden. Nu øjner Dagrofa endnu mere vækst.
Det sker i en ny ambitiøs strategi, der har som sigte at investere mere end 1,3 mia. kr. over de næste tre år og sparke driftsindtjeningen (EBITDA) op over 600 mio. kr. 2027. I det seneste offentliggjorte regnskab for 2023 lød koncernens EBITDA-resultatet på 426 mio. kr.
I strategien 'Gro'27 - vækst på vores måde' vil Dagrofa erobre markedsandele i butikker og foodservice. I detailforretningen skal Meny være Danmarks stærkeste dagligvarebrand. Der skal åbnes moderniseres og åbnes flere butikker, ligesom indtjeningen skal styrkes hos de selvstændige købmænd.
I foodserviceforretningen skal Dagrofa vinde over 2000 restaurationskunder, ligesom man gør klar til at investere massivt i automatisering i logistikforretningen.
Vil vinde kategoripositioner
Investeringsplanerne er over 30 pct. højere end i den forrige strategiperiode.
- For at gro frem mod 2027 skal vi bruge noget næring i form af flere investeringer. Derfor skruer vi op i forhold til forrige strategiperiode. Vi vil vinde kampen om de nemme måltidsløsninger, blandt andet ved at udnytte vores styrke og kompetencer i både detail og foodservice. Det vil sige, at vi vil opfattes som de bedste i Danmark inden for blandt andet økologi, frugt og grønt, det lokale og danske kvalitetsvarer. Det har vi også sat en fed streg under med købet af Aarstiderne. Det skal blandt andet bidrage til, at Meny fremover anses som det stærkeste brand blandt landets dagligvarekæder. Vi skal være endnu mere modige og gå imod strømmen og turde træffe selvstændige, hurtige beslutninger, siger koncernchef Tomas Pietrangeli og fortsætter:
- Både i butikken og online vil vi gøre hverdagen nemmere for kunderne, men så sandelig også gøre hverdagen nemmere og indtjeningen højere for vores købmænd. Vi vil ganske enkelt styrke Danmarks eneste fællesskab for selvstændige købmænd.
Ny fremgang for Aarstiderne
Opkøbet af Aarstiderne afventer fortsat godkendelse hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Derfor kan koncernchefen heller ikke løfte sløret for, hvordan kunderne vil møde Aarstiderne ude i butikkerne.
Men Aarstiderne er et vigtigt element i vækststrategien. Således skal Aarstiderne være løftestang for koncernens ambitioner om at være de bedste i Danmark på lokale varer, økologi og højkvalitetsvarer - specielt på frugt og grønt, lyder det.
Aarstiderne har de senere år tabt omsætning og havde i 2023 en toplinje på 574 mio. kr. mod 663 mio. kr. året før.
Dagrofa er ejet af Norgesgruppen, KFI Erhvervsdrivende Fond og selvstændige købmænd med en ejerandel på henholdsvis 49, 42 og ni. pct.